De zomerperiode is aangebroken en onze blogschrijvers gaan genieten van hun welverdiende vakantie. Na de vakantieperiode zullen zij weer nieuwe blogs voor u schrijven.
René Seubring, Commercieel adviseur | 7 juni 2018
Een airconditioning in de auto, iedereen weet eigenlijk wel wat deze doet. De auto lekker koel maken. Maar welk gas zorgt ervoor dat het koud wordt? Er wordt in de airconditioning van een auto gebruik gemaakt van het koudemiddel R134A, dit is bij auto’s gebruikelijk die voor 2011 zijn geproduceerd. In jongere systemen wordt het gas R1234YF toegepast, omdat dit milieuvriendelijker is.
Inmiddels is zelfs deze variant alweer aan vervanging toe. De nieuwste grote sedans van Mercedes en Audi auto hebben inmiddels een airco die werkt op het koudemiddel R744 oftewel kooldioxide. Deze verandering heeft technische consequenties voor autoproducenten. De werkdruk van R744 is 140 bar, dit houdt in dat de auto een redelijk groot motor vermogen moet hebben om de airco te
kunnen laten werken. Een ander belangrijk aandachtspunt is de lekdichtheid. De lekdichtheidstesten worden uitgevoerd met formeergas (een mengsel van stikstof met waterstof) m.b.v. een “snuffelaar”.
Het is duidelijk dat de techniek rond airco in de auto flink in beweging is. Dit heeft alles te maken met milieuvriendelijkheid en de GWP (Global Warming Potential) waarde van de koudemiddelen. Deze moet volgens de huidige regelgeving beneden de 150 zijn. Ter vergelijking, de GWP waarde van R134A is 1430, van R1234YF is dit 4 en van R744 is de GWP slechts 1.